Formula urednog doma, mirnog uma i sretnog srca

„Vrlo često kupujemo stvari da bismo sebi dali privid nekog oblika životnoga stila. Poistovjećujemo se sa stvarima. Ako imamo te i te knjige, onda smo takvi i takvi. Reklame nam govore da, ako imamo to i to, bit ćemo sretni, uspješni i voljeni. Nažalost, nećemo. Mi nismo naše stvari. Mi smo ono što jesmo i nijedna stvar koju posjedujemo ne može reći nešto drugo o nama“, naglašava profesionalna organizatorica Kristina Zvonar Brkić

Što je uzrok nereda?

Uzrok nereda u našim domovim uglavnom nisu mala kvadratura, manjak vremena za pospremanje ili loša organizacija, nego, uglavnom, gomilanje stvari. Mnogi su od nas svjesni te činjenice dok gledaju svoj kuhinjski stol zatrpan svime što nema veze s blagovanjem ili vrh ormara s kojeg vire kartonske kutije pune davno zaboravljene odjeće.

Prilikom čišćenja sami sebe obmanjujemo da se rješenje nalazi u dobroj organizaciji pa kupujemo sve veće kutije ili tražimo efikasnije trikove za skladištenje. Međutim, prebacivanje stvari s jednog mjesta na drugo samo je privremeno rješenje i pitanje je vremena kad će problem nereda ponovo uskrsnuti.

Održavanje privida

Zašto nam je tako teško odvojiti se od stvari koje posjedujemo upitali smo profesionalnu organizatoricu Kristinu Zvonar Brkić. „Vrlo često kupujemo stvari da bismo sebi dali privid nekog oblika životnoga stila. Poistovjećujemo se sa stvarima. Ako imamo te i te knjige, onda smo takvi i takvi.

Reklame nam govore da, ako imamo to i to, bit ćemo sretni, uspješni i voljeni. Nažalost, nećemo. Mi nismo naše stvari. Mi smo ono što jesmo i nijedna stvar koju posjedujemo ne može reći nešto drugo o nama“, naglašava zagrebačka organizatorica i autorica priručnika za samoorganizaciju Vrijeme i Vi 'na ti'.

Odluka o pospremanju mora biti vaša

Sa stotinama sati organizacije iza sebe i sudjelovanja u raščišćavanju tuđih domova, Kristina Zvonar Brkić će vam pomoći da ne upadnete u najčešće zamke pospremanja, nego da raščišćavanje doma od stvari kojima dajete sentimentalnu ili statusnu vrijednost bude što bezbolnije, ali istovremeno i vrlo učinkovito.

Prvi Kristinin postulat generalke jest da odluka o pospremanju mora biti isključivo vaša jer, naravno, nećete biti učinkoviti ako vas netko drugi na to prisiljava. „Sami morate uvidjeti koju će vam korist pospremanje doma donijeti. A dobit ćete mnogo“, ističe Brkić, „jer steći ćete dom u kojem se osjećate ugodno, umjesto da vas podsjeća na nedovršene poslove. Stvorit ćete svoje utočište - mjesto za kvalitetno druženje s obitelji i mjesto za opuštanje.“

Ono u čemu se metoda naše sugovornice najviše razlikuje od metode svjetski poznate organizatorice Marie Kondo, koja zagovara brzinsko pospremanje po kategorijama, jest to da generalno pospremanje treba ići polako, korak po korak.

Samo jedan ormar ili policu

„Ako je osoba dugo akumulirala nered, ne možemo očekivati da će ga i brzo srediti. Možemo to usporediti s principom mršavljenja“, objašnjava Kristina. Kao što se teško odlučiti za dijetu, jednako izazovno i naporno zvuči predati se generalnom pospremanju. Tu namjeru, stoga, najčešće odgađamo mjesecima, pa i godinama, jer nam se čini da je pred nama vrlo velik posao i kako ga nikad nećemo uspjeti dovršiti.

Da biste od šume (nereda) vidjeli drvo, problem kojem ćete se posvetiti, Brkić predlaže da se odlučite za pospremanje jedne prostorije ili još manji izazov – jednog ormara. Time ćete izbjeći jednu od početničkih, kontraproduktivnih grešaka – da uzmete prevelik zalogaj koji će vam oduzeti previše vremena pa ćete vrlo brzo, iscrpljeni i demotivirani, odustati.

Umjesto toga, odredite da u jednom danu pospremite ormar ili samo jednu policu koja vas dugo vremena smeta i guši. Kad u tome uspijete, vaš će vam napredak biti motivacija da nastavite dalje. Dakle, Brkić savjetuje pospremanje po prostorijama koje ćete, da biste si olakšali, dodatno rascjepkati po kategorijama. Te kategorije, ovisno o prostoriji, primjerice, mogu biti: knjige, časopisi i CD-i; torbe i obuća; odjeća; kozmetika; fascikli i papiri; posuđe...

kuhinja

Centar doma

Počnite od kuhinje, savjetuje organizatorica, jer to je prostorija koju najčešće koriste svi članovi kućanstva i u kojoj se vrlo brzo napravi nered. „Kuhinja je centar vašeg doma i zato treba biti čista i minimalistička, a upravo tu vrlo često gomilamo najviše stvari, npr. različite kuharice, vjerujući da ćemo jednom imati vremena stvarati fantastične obroke. Budite realni, kad ste neku od tih kuharica stvarno otvorili? Na kuhinjskim policama čuvamo i brojne zdjele, tanjure i lonce koje nikad nismo upotrijebili. Zapitajte se zašto sve to čuvate!“

Kupaonice su, također, idealno mjesto za početničko brušenje vještina organiziranja jer su često pretrpane golemom količinom sitnica od kojih većinu upotrijebimo vrlo rijetko, a možda i nikad. Da biste u najprometnijoj prostoriji u domu, a usto i najmanjoj, iskazali maksimalnu sposobnost da sve ono što vam treba smjestite nadohvat ruke, a izbjegnete nered, glavno pravilo organizatorice je da u kupaonici odlažete samo ono što redovito upotrebljavate.

Ako, na primjer, kupujete rezervnu količinu proizvoda za njegu, higijenu i čišćenje, spremite ih u ormar u blizini. A da biste održavali minimalizam u kupaonici, usvojite dva Kristinina zlatna pravila: „Ne kupujte nijedan novi preparat dok ne potrošite onaj koji već imate. Svakih nekoliko mjeseci odvojite pola sata da biste pregledali što imate i odbacite ono čemu je istekao rok trajanja“, savjetuje Kristina.

Sentimentalni predmeti

Raščišćavanje ostalih prostorija u domu, ovisno o tome koliko ste vezani za svoje stvari, može biti emotivno zahtjevnije. „Osobe se energetski i emotivno vežu uz stvari koje posjeduju, neovisno o tome vežu li ih uz njih lijepe ili loše uspomene. Zato, sentimentalne predmete iz prošlih vremena može biti teško pustiti.

To su često predmeti članova obitelji kojih više nema, a koji su željeli da imamo neke predmete kao uspomenu na njih. Zatim, to su stvari koje su nam u lijepoj namjeri darovali članovi obitelji ili prijatelji, a koje su nam postale teret koji zahtijeva čišćenje i brisanje prašine“, govori Kristina i iz iskustva sa svojim klijentima.

Pozitivna energija ili stara negativna?

Dopuštajući da se nered gomila, samo pozivate više nereda i stresa u svoj prostor. Trebate se zapitati kakvom se energijom želite okružiti. „Želite li da u vašem domu cirkulira dobra, pozitivna energija ili se želite osjećati loše okruženi starom, negativnom energijom? Nijedan od gore navedenih scenarija ne smije biti razlog za čuvanje. Ne biste trebali biti okruženi stvarima koje je voljela vaša teta, baka ili ujna“, savjetuje organizatorica.

Određene stvari nose gotovo fizičku težinu. Možda ćete primijetiti da se osjećate lakše, kao da vam je pao kamen sa srca kad iz doma uklonite određene predmete. No, pitanje vrijedno milijun dolara i jedna od najvažnijih vještina dobrog organizatora je: kako procijeniti što baciti, a što zadržati?

Kriterij koji pokazuje da se nečega obavezno treba riješiti

Kad nešto ne želimo baciti, vrlo često izgovor nam je da će nam možda jednog dana trebati. Istina, moguće je da će vam nešto nekad trebati, ali gledajući previše nadobudno u budućnost, činite osnovnu pogrešku. Radije se prilikom pospremanja fokusirajte na sadašnjost, a to se posebno odnosi na čišćenje garderobnog ormara.

Misao vodilja trebala bi biti: 'Mogu li sada 'stati' u te traperice, tu suknju, taj sako...?'“ Kako biste dodatno ovladali vještinom organizacije, Brkić savjetuje da se u trenucima nedoumice upitate i sljedeće: „Budi li taj predmet u meni radost, da li me podsjeća na nešto lijepo?“ Ako je odgovor potvrdan, zadržite ga. No ako vas taj predmet asocira na nešto loše, kad u vama budi negativne emocije i ako se ne sjećate kad ste ga zadnji put upotrijebili, onda ga trebate maknuti iz svog doma.

Zahvalite i otpustite

Stvari koje čuvate isključivo iz sentimentalnih razloga možete fotografirati i kao uspomenu čuvati u digitalnom obliku, što će zauzeti samo nekoliko megabajta na vašem računalu. A kad vam je posebno teško riješiti se nečega, organizatorica predlaže da zahvalite tom predmetu što je bio dio vašeg doma/života i da, prema potrebi, zahvalite osobi koja vam ga je darovala. Zatim ga stavite u vreću za smeće ili u kutiju za donacije i nastavite dalje.

Takvo odlučivanje može biti izrazito emocionalno, posebno ako ste vezani za sve svoje stvari. No, to je normalno, stoga budite blagi i strpljivi sami sa sobom. Važno je da ne zaboravite zašto ste se odlučili na raščišćavanje – kako biste sebi i ukućanima stvorili ugodno ozračje i funkcionalan prostor te ne treba gubiti vrijeme na loše raspoloženje.

Raščišćavanjem starog, stvarate mjesto za novu energiju i stvari koje ćete koristiti s osmijehom. No nemojte odmah pohrliti u trgovački centar da biste ispunili nastale praznine. „U pospremanju doma se ne radi o tome da trebate imati malo, nego da ste zadovoljni onim što imate i da ne želite više. Radi se o tome da posjedujete prave stvari iz pravog razloga - da volite svoje stvari, da u vama bude lijepe i tople emocije, a ne da budu podsjetnik na frustraciju, nelagodu, krivnju ili kakav ružan događaj“, kaže Brkić.

Manje čišćenja

U prostoru koji je lišen nepotrebnih stvari i nereda vaše misli će postati jasnije, bolje ćete funkcionirati, bit ćete produktivniji i kreativniji. Takav prostor donosi i druge, praktičnije prednosti. „Što manje stvari imate, manje ćete pospremati i čistiti. To znači kako ćete imati više vremena da radite ono što volite i provodite vrijeme s ljudima koje volite. Imat ćete i više novca jer više nećete kupovati razna pomagala za organiziranje, ali i više mira zato što funkcioniranje u urednom domu daje prekrasan osjećaj unutarnjeg mira.“

Uživajte, jer ste stvorili dom koji je jednostavan, čist, ugodan i prozračan. No, samo oslobađanje od nereda nije krajnji cilj. To je putovanje, promjena načina življenja i navika koje vrijedi održavati. Stoga, pri svakoj budućoj kupnji dobro razmislite treba li vam ono što ste poželjeli - hoće li kupnja donijeti nešto pozitivno u vaš dom i život? Ako je vaš odgovor potvrdan, počastite se!

Pročitajte praktične savjete iz knjige Tony Hammersley ‘Dobro organiziran dom’ (Školska knjiga 2017.)

Napravite lažno predsoblje

Uredite starinski ormar za svoje dijete

Organizirajte smočnicu

Napravite prirodna sredstva za čišćenje kupaonice

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci